Kaip ilgai galima naudoti vieną padangą?
Metalai rūdija, duona džiūva arba pelija, žmonėms atsiranda raukšlių ir žilų plaukų, tokius senėjimo procesus nesunku pastebėti. Tačiau kaip sužinoti padangų amžių? Kiek metų jas galima naudoti?
DOT žymėjimas
Visi duomenys, reikalingi nustatyti padangos amžiui, yra pažymėti ant jos pačios. Vadinamasis DOT žymėjimas (Transporto departamentas – Amerikos Susisiekimo departamento žymėjimas, kuris naudojamas visame pasaulyje) nuo 2000 m. yra nurodytas ant kiekvienos padangos šono. DOT numeris susideda iš keturių skaitmenų ir yra apibrėžtas plona linija. Pirmieji du skaitmenys nurodo pagaminimo savaitę, trečiasis ir ketvirtasis – pagaminimo metus. Pvz., jei DOT numeris yra 1911, tuomet padanga buvo pagaminta 2011 m. 19-tą savaitę, vadinasi, 2011 m. kovo 16–22 d. Jei DOT numeris yra 0905, tuomet padanga pagaminta 2005 m. vasario pab.–kovo pr. Šiai padangai jau daugiau kaip vienuolika metų. Padangos, kurios pagamintos prieš 2000 m., yra pažymėtos trimis skaičiais ir specialiu simboliu. Pirmieji du skaičiai reiškia pagaminimo savaitę, taip pat kaip ir keturių skaitmenų kode, o trečiasis skaičius nurodo pagaminimo metų paskutinį skaitmenį. Trijų skaitmenų numeris be simbolio naudojamas padangoms, kurios pagamintos 9-tajame dešimtmetyje. Vis dėlto niekas jau nebenaudos tokių padangų, net jeigu jos ir visiškai naujos. Taip yra todėl, kad bėgant laikui padangos netampa geresnėmis kaip, pvz., geras vynas arba kumpis. Guma pasidaro trapesnė, o ir sukibimas nebėra toks tvirtas.
Senėjimo ženklai
Be ant jų nurodytos datos, padangų senėjimo ženklus galima nustatyti ir kitais būdais, kuriuos gali lemti padangų naudojimas arba nenaudojimas. Žinoma, dviejų metų senumo padangos, kuriomis nuvažiuota šimtai tūkstančių kilometrų, atrodys daug senesnės už penkių metų senumo padangas, kurias naudoja pensininkas, vieną kartą per savaitę važiuojantis išgerti kavos su draugais. Oro sąlygos, saulės šviesa ir ozonas, o tuo pačiu metu ir mechaninis įtempimas palieka žymių padangose. Netinkamas saugojimas taip pat prisideda prie senėjimo proceso, tačiau ne taip intensyviai.
Teisiniai reglamentai
Kiekvienas, svarstantis apie naudotų padangų įsigijimą, turi galėti patikrinti, kaip nusidėvėjusi yra pasirinkta padanga. Be to, tai padės apsisprendžiant, kada pakeisti jūsų paties automobilio padangas. Egzistuoja teisiniai reglamentai, kurie nurodo kokio senumo turi būti padangos, kurias galima naudoti nameliams ant ratų, priekaboms ir vežimams, kurių greičio limitas yra 100 km/h. ADAC arba Vokietijos prekiautojų padangomis ir vulkanizavimo prekybos asociacija (BRV) rekomenduoja keleivinių automobilių padangas keisti ne vėliau kaip po dešimties metų naudojimo, tačiau geriausia – po šešių metų. Vis dėlto nusidėvėjimo limitas dažniausiai pasiekiamas daug anksčiau, net kai važiavimo intensyvumas yra reguliarus. Vėlgi, egzistuoja keletas teisės aktų, pvz., nurodytas mažiausias protektoriaus gylis (1,6 mm), kuris, remiantis ADAC ir kitomis organizacijomis, yra žymiai per mažas. Tad matome, kad neužtenka vient žinoti teisinius reikalavimus. Vertinant padangų amžių dažnai reikia vadovautis ir sveiku protu.
Tad ką reikia atminti?
Tai, kad pasižiūrėsite į DOT žymėjimą, nepakenks. Tai greičiausias būdas išsiaiškinti teorinį padangos naudojimo laiką. Tačiau vis tiek svarbu patikrinti bendrą jos būklę. Ar padangos protektoriaus gylis vis dar yra pakankamas? Vasarinių padangų protektorius turėtų būti gilesnis kaip trys milimetrai, o žieminių – keturi. Skirtingos padangos dėvisi skirtingai, tad geriausia matuoti keletą kartų ir skirtingose vietose. Taip pat atkreipkite dėmesį, ar yra kokių nors matomų griovelių ar įpjovimų. Patikrinkite, ar nėra dėl senėjimo atsiradusių įtrūkimų. Jei padanga sumontuota ant ratlankio, pažiūrėkite, ar nesimato rūdžių ar kitų pažeidimų. Padangos saugojimo sąlygų įvertinti praktiškai neįmanoma. Galiausiai, savininkas ar pardavėjas taip pat gali suteikti reikiamos informacijos.